مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کتاب دلواپسی

کتاب دلواپسی اثر فرناندو پسوا نویسنده پرتغالی است که بیست سال روی آن کار کرد و ۴۷ سال پس از درگذشت او منتشر شد. کتاب مجموعه‌ای از قطعات است که پسوا در طول این بیست سال نوشته که شامل زندگی و افکارش است. پسوا در نوشتن این قطعه‌ها عجله‌ای نداشت و سر فرصت با آرامش آن‌ها را می‌نوشت. برخی را یادداشت می‌کرد، برخی را تایپ می‌کرد و برخی دیگر را به شکل چرک‌نویس رها می‌کرد. این موضوع در کنار سایر عوامل باعث شد، کتاب دلواپسی ۴۷ سال پس از مرگ نویسنده منتشر شود.

فرناندو پسوا در کتابش سند وچودی انسان را که در رنج از پیرامون و خودش می‌باشد ارائه داده است. نخستین قطعات این کتاب در سال ۱۹۱۳ و آخرین آن‌ها مربوط به سال ۱۹۳۴ است. در پشت جلد کتاب درباره محتوای کتاب و نویسنده چنین آمده است:

مطالب آغازین اثر گره‌خورده با نمادگرایی است. بخش‌های بعدی که از سال ۱۹۲۴ شروع و به سال ۱۹۳۴ خاتمه می‌یابد بر مبنای مندرجات تاریخی نوشته شده است. شگفت آن که پسوا ابتدا این کتاب را نوشته‌ی فردی به نام وینسنت گوئرس معرفی کرد، اما در سال ۱۹۳۰ برناردو سوارز کمک‌حسابدار را خالق این اثر نامید که شبیه خود اوست.

 

این کتاب شامل قطعه‌های مختلفی است که در کنار همدیگر گرد آمده‌اند. داستان جمع کردن این قطعه‌ها خود ماجرایی طولانی است که در مقدمه کتاب آمده است. این کتاب که بیشتر از ۳۰۰ قطعه کوچک و بزرگ را شامل می‌شود تاملات فلسفی فرناندو پسوا درباره موضوعات مختلف است که عموما رنج هستی‌گرایانه، انسان اخلاق‌گرا، پیدایش انسان، مشاهده کردن، مفهوم زندگی و… است.

تاریکی و فضای سنگین نوشته‌های کتاب در بیشتر قطعه‌ها دیده می‌شود در حدی که آن را از آثار بورخس سنگین‌تر می‌دانند. «اندوه هستی» نیز که دغدغه نویسنده نیز می‌باشد همواره به مخاطب منتقل می‌شود. در مقدمه کتاب در این باره آمده است:

هیچ خواننده‌ای نمی‌تواند از تاثیر اندوه عمیقی که از این اثر به طور مجرد سر برمی‌کشد دور بماند. این اندوه هستی است که نه امیدوار است و نه انتظاری دارد، و تمام موارد با فضای رویدادهای جهان بیرون همچون درخشش خورشید و وزش باد، خود را از درون سازگار می‌نماید و با طنز لطیف نویسنده اعتدال می‌یابد

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده