مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سرشت شر

سرشت شر با عنوان اصلی The nature of evil کتابی از دارل کوئن، نویسنده آمریکایی است. کوئن در این کتاب که موضوع آن «خیر و شر» است، بیشتر به این می‌پردازد که شر چیست و چه جایگاهی دارد. دارل کوئن با نشان دادن جنبه‌های مختلف شر به خواننده، قصد دارد دید روشن‌تری نسبت به خیر به دست دهد.

دارل کوئن در ایالت کانزاس آمریکا به دنیا آمد و از کودکی به مباحث فلسفی علاقه داشت و در دانشگاه شیکاگو نیز تا مقطع دکترا در رشته فلسفه و فلسفه اخلاق تحصیل کرد. او همچنین در رشته‌های دیگری مانند مدیریت بازرگانی و اقتصاد مطالعه کرد و موفقیت‌های زیادی به دست آورد اما در حال حاضر مدرس فلسفه در دانشگاه است.

 

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب سرشت شر آمده است:

 شر چیست؟

جایگاهش کجاست؟
آیا اصلا جایگاهی دارد؟ اسمی است که سرشتی ذاتی دارد، یا صفتی است که ما به رفتارهای شرارت‌بار می‌دهیم؟ چه تفاوتی هست بین شر و رذیلت؟ و عمدی بودن جرم و گناه ما چه تاثیری بر ماهیت عمل ما می‌گذارد؟ خانم دارل کوئن با نقد دیدگاه اخلاق‌گرایان و خردگرایان به طرح این نظریه شگفت‌انگیز می‌پردازد که منشا شر برخلاف آنچه همگان می‌پندارند خشونت نیست، بلکه رنج ناشی از جهل زیسته است که به پریشانی‌هایی چون خودشیفتگی، ملال، ریاکاری، توهمات خیالبافانه، خیانت، اهریمن‌سازی از دیگران، و جزم‌اندیشی می‌انجامد.

تا همین قسمت از این مقاله ممکن است به کتاب سرشت شر علاقه‌مند شده باشید و حتی ممکن است تصمیم گرفته باشید که آن را مطالعه کنید. اما پیشنهاد می‌کنم ادامه معرفی کتاب سرشت شر را بخوانید تا به نقاط قوت و ضعف کتاب آشنا شوید.

جملاتی از کتاب سرشت شر

خردگرایان بر نشانه بودن – و نه عامل بودن این‌ها – پای می‌فشارند و رنج‌های بشری‌مان را معلول ناتوانی ما در شناخت خویشتن‌مان می‌دانند؛ خویشتنی که نمی‌شناسیمش و به‌اشتباه به چیز دیگری که نیست نسبتش می‌دهیم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۱۶)

جوامع بشری برای فرونشاندن آشوب‌های اجتماعی ناشی از خشونت، به‌ناگزیر افراد پرخاشگر را شناسایی و آنان را منزوی می‌کنند. این واکنش قابل‌فهم است، اما سنت خردگرایی تشویق‌مان می‌کند بخشی از انرژی‌هایی را که صرف تنبیه بزهکاران می‌کنیم، برای توانمندسازی مردم به کار ببریم تا آنان بتوانند خویشتن راستین‌شان را کشف کنند. به‌واقع، متفکران خردگرا از یکایک ما می‌خواهند از خود بپرسیم چرا رفتارهای ما اغلب بیمارگونه و خودآزارنده است و درصدد کشف دلایل این رفتارها باشیم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۲۲)


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده