مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اسطوره سیزیف

اسطوره سیزیف نوشته آلبر کامو کتابی شبه‌مقاله، پیرامون مساله پوچی است.

آلبر کامو سه‌گانه‌ای به نام پوچی دارد که شامل کتاب‌های: بیگانه، کالیگولا و اسطوره سیزیف می‌شود. در کتاب‌های بیگانه و کالیگولا، ما تنها شاهد «تجربه احساس پوچی» به واسطه شخصیت‌های داستان هستیم. در حالی که در کتاب اسطوره سیزیف کامو نه به تجربه پوچی، بلکه به «مفهوم پوچی» می‌پردازد و به شکل یک پژوهش، موضوع پوچی را برای‌مان باز و روشن می‌کند. بعد از خواندن اسطوره سیزیف ما بهتر می‌توانیم رفتارهای شخصیت‌های کتاب‌های بیگانه و کالیگولا را درک و تحلیل کنیم. چرا که عمیق‌تر به موضوع پوچی که سرچشمه تمام فعل و انفعالات داستان‌های کامو است واقفیم.

در پشت جلد کتاب اسطوره سیزیف آمده است:

 اسطوره سیزیف پژوهشی فلسفی است که آلبر کامو، نویسنده و اندیشمند فرانسوی، در ۱۹۴۲ منتشر کرد. رمان مشهور او، بیگانه نیز در همین سال انتشار یافت. این دو اثر از نظر درونمایه بسیار به یکدیگر نزدیکند. هرچند شکلی متفاوت دارند، یکی جستار است و دیگری رمان. کامو سپس در سال ۱۹۵۱ با نوشتن عصیانگر به این مبحث گسترش بیشتری داد و آن را کامل کرد. به نظر او عصیان از آن رو که خرد آدمی را به ستیز با پوچی وا می‌دارد، بدان بعدی واقعی می‌بخشد و بنابراین می‌تواند راه حلی برای پوچی باشد. کامو در جایی درباره مجموعه آثار خود و اندیشه‌ای که در آنها دنبال کرده است چنین توضیح می‌دهد: «نخست می‌خواستم انکار را بیان کنم و آن را در سه قالب نشان دادم. به صورت رمان: بیگانه، به شکل نمایشنامه: کالیگولا و سوءتفاهم، و در قالب ایدئولوژی: سیزیف. همچنین برای اندیشه‌ی ایجابی، سه قالب در نظر گرفتم. رمان: طاعون، نمایشنامه: شهربندان و راستان، ایدئولوژی: عصیانگر. دسته‌ی سومی را نیز با درون مایه «عشق» پیش بینی کرده بودم.»

سخن کامو، چه در بیگانه و چه در اسطوره سیزیف این است که پوچی در اصل چیزی جز جدایی نیست و آن نه از وجود آدمی سرچشمه می‌گیرد و نه از جهان. پوچی زاده‌ی برخورد این دو با هم است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده